Kjøper vi mer luksus av overlegne butikkansatte?

Journalist Hege Breen Bakken har skrevet en artikkel med denne overskriften som ble publisert på nettet i mai 2015. I artikkelen diskuterer hun om det virkelig er slik at nedlatende kundebehandlere får folk til å kjøpe mer luksus.

Ønske om å tilhøre de få eksklusive

Hun viser til en studie som er publisert i Journal of Consumer Research, og som visstnok viser at kjøpelysten for noen kunder øker dersom de blir møtt av en avvisende og arrogant butikkmedarbeider. Men hvorvidt kjøpelysten øker, kommer visstnok an på hvor høye ambisjoner kjøperen har på luksusmarkedet. Jo større behov kjøperen har for å være en person som eier designvesker og dyre merkeprodukter, desto større er sjansen for at hun drar kredittkortet. Ifølge forskerne er dette årsaken: Når en selger antyder at kunden ikke passer inn i den eksklusive målgruppen, øker lysten til å være med. Idet kjøperen putter vesken i handleposen, slår hun nemlig fast at «jo visst passer jeg inn!». Det høres kanskje merkelig ut, men det viser kanskje at det er en snobb i oss alle, eller i hvert fall i mange av oss. Og når vi kjøper eksklusive merkevarer fra Prada, Louis Vuitton, Chanel og Gucci, viser vi for all verden at vi tilhører en eksklusiv gruppe forbrukere med god smak og mye penger. Og da har vi en ekstra motivasjon til å trosse en nedlatende butikkmedarbeider og vise henne og andre at vi tilhører en eksklusiv gruppe.

Kortsiktig gevinst

Kristin Håheim som jobber som medarbeider i butikken Burberry i Oslo, tror ikke at snobberi blant butikkansatte lønner seg. I artikkelen sier hun: «Nordiske kunder er ute etter god service. Får de ikke det, vil de ikke handle. Vår jobb er å analysere kundene og tilpasse oss etter dem. Hvis noen forventer litt mer stil og dannelse, betyr det ikke at vi er nedlatende.»

De kanadiske forskerne som gjennomførte den forannevnte studien, anbefaler heller ikke en salgsstrategi basert på arroganse og overlegenhet. «Den beste strategien for luksusmerker er å gi best mulig service. I det lange løp er nedlatenhet verken bra for merkevaren eller butikken», sier Darren Dahl til The Wall Street Journal.